Amelanders praten allemaal graag over het weer en de laatste nieuwtjes. Maar er één ding waar ze niet enthousiast over praten. De Boot. Het heeft de eilandgemoederen vaker bezig gehouden.

Neem bijvoorbeeld de protestactie van Amelanders op 13 maart 1976. Het ging toen over het besluit van de regering om prijzen voor de veerdienst op Ameland voor toeristen met vijftien procent en voor Amelanders zelfs met tien procent te verhogen.

Actievoerders op Ameland bezetten op 13 maart 1976 om zeven uur de pier van waaruit de veerboot van Ameland vertrekt naar het vasteland. Met tractoren en wagens hebben ze de boot zodanig vastgelegd, dat deze om acht uur niet kon uitvaren. Het personeel van de boot werd door de demonstranten met waterslangen opgewacht. Het politiebureau in Nes werd gebarricadeerd.

Een paar honderd demonstranten hadden rond half negen de barricadering van de haven in Nes voltooid. Ongeveer 200 voertuigen blokkeerden de pier, terwijl de drie veerboten elk door een man of zestig werden bezet.

Een woordvoerder van de demonstranten zei dat men de actie tenminste een paar dagen wil volhouden. Volgens hem was er op het eiland in ieder geval genoeg voedsel voor een maand. Vervolgens vertrokken vijf actievoerders richting Den Haag voor een gesprek met toenmalig minister van Verkeer en Waterschap minister Westerterp.
Wat een actie!

Het resultaat van dit alles was dat de prijzen fors omlaag gingen. Maar een overtocht met de auto bleef belachelijk duur, aldus de actievoerders.

Nu bijna veertig jaar later is de onvrede over de boot weer net zo actueel. Alleen nu gaat het niet over de tarieven maar over de vertragingen in de dienstregeling. Een situatie die sinds 1995 (komst van de nieuwe met jets voortgedreven veerboten) bestaat. Natuurlijk zijn er afspraken gemaakt met Rijkswaterstaat, Wagenborg en de gemeente Ameland. Diagonaal baggeren, controleren of de geul niet aan het dichtslibben is.

In de vaarroute tussen Ameland en Holwerd is een drempel ontstaan. Deze drempel is voor het laatst in 2002 verwijderd maar is, nu mede door grote morfologische veranderingen in het geulenstelsel teruggekeerd. Om die verandering goed te monitoren wordt er iedere 1 tot 2 weken een dieptemeting uitgevoerd. Op grond daarvan besluit Rijkswaterstaat of baggeren noodzakelijk is. De praktijk heeft inmiddels uitgewezen dat afhankelijk van de weersomstandigheden er om de 3 tot 4 weken gebaggerd moet worden. Dit wordt ook zo uitgevoerd. Na elke baggeractiviteit voldoet de locatie weer aan de afgesproken breedte en diepte.

Dat blijft dus aanmodderen. 

Veel Amelanders spenderen een aanzienlijk deel van hun leven op de boot en op het wachten op de boot. Dat deel wordt, onder de gegeven omstandigheden, alleen maar groter. Het eiland is een thuis voor eilanders. Een woonplek, waar sommige ondernemers hun brood verdienen en anderen daarvoor naar het vasteland reizen. Ameland en zijn inwoners bewegen. Je kunt ze niet in de wachtkamer zetten. 

Er moet iets gedaan worden. We zijn de vertragingen beu. Niet aanmodderen maar structureel oplossen. Weg met die bagger! 

Is het niet tijd om in actie te komen? 

Er is misschien nog wel voor een maand voedsel op het eiland…

Nes, Gonneke Braakman

 

4kontour-vastgoed-banner.png2amelanderhistorie.jpg1Kienstrabouwbedrijf.jpg7bg-logo1-1.gif6vpva.png5sparmanje.jpg3Huize-Miedema.png

 

Copyright 2016 De Amelander

Design:Webtool4all