Als een van de weinige Waddeneilanden heeft Ameland een eigen vliegveld. Sinds 13 mei 1957 is een terrein noordelijk van Ballum aangewezen als openbaar nationaal luchtvaartterrein.

Tweede Wereldoorlog

De historie van het vliegveld gaat terug tot ver voor de Tweede Wereldoorlog. Het terrein is aangelegd in het kader van het DUW project. Tegenwoordig zou men spreken van een werklozenproject. Vele tientallen vierkante meters grond zijn aangekocht van kerken en boeren om dit gebied in te richten als vliegveld. Tientallen Amelanders hebben aan het tot stand komen van het vliegveld hun medewerking verleend.

Ziekentransport

In de beginjaren werd het vliegveld voornamelijk gebruikt als landingsterrein bij strenge winters en ziekentransport. Wanneer de bootverbinding met het vasteland door zware ijsgang of het dichtvriezen van de Waddenzee was verbroken bleef op deze wijze het eiland en haar bewoners niet verstoken van post en voedsel. Vele uiteenlopende typen vliegtuigen zijn tijdens strenge winters hier geland.

Recreatieve Luchtvaart

Heden ten dage wordt het vliegveld gebruikt voor de recreatieve luchtvaart. Een rondvluchtbedrijf biedt aan toeristen de mogelijkheid om een vliegtocht boven Ameland te maken. Verder biedt het vliegveld onderdak aan een zweefvliegvereniging die opleidingen verzorgt en aan een paracentrum. Al deze activiteiten zorgen ervoor dat het vliegveld is uitgegroeid tot een toeristische trekpleister voor Ballum.

Uniek terrein

Wat het vliegveld op Ameland uniek maakt is de grootte van het terrein en de bezetting op de verkeerstoren die wordt verzorgd door havenmeesters-vrijwilligers. Zij zijn vanaf april tot en met november aanwezig om het komende en gaande verkeer in goede banen te leiden.

 

Copyright 2016 De Amelander

Design:Webtool4all